Nele & Tim de wereld rond!

Xi'an

Na een zalige nacht (in vergelijking met onze vorige treinrit alvast) komen we aan in Xian, vooral bekend om zijn Terracotta Warriors. Doordat we hebben gewacht op een zitje kunnen we hier eigenlijk maar 1 dag doorbrengen. Die avond vertrekken we immers alweer naar Beijing. Jammer genoeg kregen we voor deze laatste trein ook enkel een NO SEAT ticket vast. Erg keken we daar niet naar uit.

Uiteindelijk bleek dit alles geen slechte keuze. De beelden bleken ook echt gewoon beelden te zijn (enkele uren zijn meer dan voldoende). We leren wat over de historie (kort samengevat: een leger voor de eerste keizer van China welk hem moet beschermen in het hiernamaals) en bezoeken als toetje nog het mausoleum van diezelfde keizer (de man had trouwens maar liefst 34 kinderen). We irriteren ons nog wat aan de plaatselijke verkopers van voedsel die trachten toeristische prijzen te vangen voor hun pannenkoeken, noedels of fruit. De aanhouder wint en uiteindelijk weten we een portie noedels te versieren voor een meer gangbare prijs. We krijgen er zelfs nog een scheldtirade gratis bij! Normaal gezien had menslief haar noedels rechtstreeks terug tegen haar smoelwerk gekregen, maar omdat we nogal hongerig waren zijn we beleefd gebleven en hebben we alles netjes opgegeten (met de glimlach). De stad Xian zelf leek ons veel minder tof als Shanghai en Beijing en eigenlijk vonden we het helemaal niet erg dat we ze wat vroegtijdig moesten verlaten. De treinrit bleek dan nog een meevaller. Nele maakte blijkbaar zoveel indruk op een Chinees (ze blijft volhouden hier niets speciaals voor gedaan te hebben) dat ze zijn plaats zomaar kreeg en ikzelf heb me een opengebleven zitje kunnen toe-eigenen voor een andere no-seater hier ook maar naar kon kijken. Zo zie je maar, ik kan heel snel zijn als ik het écht wil! Op naar Beijing...

Groetjes Tim & Nele

PS: Om één of andere reden krijgen we geen filmpjes op onze blog. De Chinese overheid houdt ook niet zo van facebook of youtube dus daar kunnen we ze ook niet kwijt. Jammer genoeg moeten jullie dus nog even wachten op het filmpje van opdracht 4 (Mongolie, worstel met een local).

REACTIES

Stuer Marina zegt 183 dagen 9 uur geleden:
Het is ongelooflijk om zoveel mooie beelden bij elkaar te zien die zo goed bewaard gebleven zijn.
Ik heb een beetje van deze sfeer kunnen opsnuiven vorig jaar op de tentoonstelling in Maaseik.Was heel mooi.(ik heb natuurlijk nog extra foto`s gezien via Marc).Groetjes mama

Hamba