Nele & Tim de wereld rond!

Shanghai

Geradbraakt stappen we het station buiten, ons humeur beneden alle peil. Echter dit veranderde snel, toen plots...

De 1ste Burger King van onze reis te voorschijn kwam. Tim zijn geluk kon niet meer op en mijn gemoedstoestand veranderde hierdoor ook automatisch. Deze moest hij aan zijn lijstje toevoegen dus was het 1ste wat we deden in Shanghai BK eten...

Met een gevulde maag namen we de mest gebruikte/drukste metro van heel China richting onze hostel. Aangezien we niet meer goed functioneerden besloten we in de buurt wat rond te hangen en even tijd in te lassen voor some small shopping. 'S Avonds aten we weer verrukkelijk en kropen we rond de 9e ons bed in om onze slaap wat in te halen. Ondanks snurkende Chinezen deed slapen in een echt bed enorm deugd en waren we uitgerust om naar de Expo te vertrekken.

Overweldigd door de grote hoeveelheid Chinezen vinden we toch onze weg naar de verschillende paviljoenen. Vandaag doen we het stuk Azië - Oceanië en beginnen bij China.Elke provincie is hier vertegenwoordigd dus genoeg te bezoeken. De vele mensen die hun speciale Expo paspoort laten afstempelen aan de standen steken zo hard Tim zijn ogen uit. Na het lange zagen 'Ik wil ook zo'n paspoort' besluit hij eenzijdig er ook 1tje te kopen en heeft hij maar 1 doel meer: zo veel mogelijk stempels verzamelen.

De sfeer zit er goed in tot we besluiten het Japans paviljoen te bekijken. Na 3 uur, 3 uur! Wachten mogen we eindelijk binnen voor: Het verhaal van de teruggevonden Ibis (meer info omtrent dit dier: richt u tot de vogelaars onder ons) aan te horen wat zeker geen 3 uur wachten waard was. Gelukkig is Hai Bao (de expo mascotte) er om ons door de moeilijke momenten heen te brengen. Hij wordt Tim's beste vriend dus we besluiten een exemplaar mee te nemen gedurende onze reis. Wij weet komt hij nog van pas! Gelukkig is de expo geopend tot 22u zodat we toch de tijd hebben de belangrijkste paviljoens te bezoeken van de landen die ons gedurende onze reis nog te wachten staan. Moe keren we terug naar de hostel. Die uitputtende treinreis zit duidelijk nog in de benen.

Zaterdag, dag 2 van ons bezoek aan de Expo. Wij dachten dat het gisteren druk was. Hebben wij ons even vergist. De inkomrij was een heel pak langer! Gelukkig werden we geanimeerd door ons 1ste Chinees gevecht. De anders zo rustige Chinezen tonen ons voor de eerste keer hun opvliegende karakter. Eens binnen lopen we rechtstreeks naar het Europees-Afrikaans-Amerikaans deel en beginnen we bij België. Na het zien van de kathedraal, de graslei, Antoine de Gerlache en het horen van Belgische muziek waren onze gedachten eventjes bij het thuisfront. Omdat de wachtrijen soms wel 5 uur lang waren, slagen we er niet in alle gewilde paviljoenen te bezoeken. In alle paviljoenen mogen mensen van die bepaalde nationaliteit meteen naar binnen, enige uitzondering hierop is natuurlijk België. Door handig gebruik van mijn Parijse studentenkaart en Tim's Duitse talenkennis (Jaja, ik werk al 6 maand in Duitsland) weten we alvast wat wachttijden te herleiden tot nul.

We zijn blij zo'n uitzonderlijk evenement bij te kunnen wonen maar hebben het na 2 dagen toch gehad met de overvloed van Chinezen en hun gebrek aan manieren. Zo is het vrij normaal een stinkende boer in je gezicht te krijgen, een gore rochel voor je voeten, continu geduw in je rug van voorbijstekende Chinezen (opgelet: wij duwen terug). Die manieren komen die nacht in de hostel ook nog eens naar boven. Het licht aansteken wanneer je binnenkomt en de rest van de kamer al ligt te slapen, 's morgens om 7u30 een telefoontje plegen... van het uitslapen is dus niet veel in huis gekomen.

Onze laatste dag Shanghai bestaat uit het eten van lekker Chinees ontbijt en rustig richting station te trekken voor de trein richting Xian, deze keer met zitjes dus! De expo was een succes, Tim is super gelukkig met zijn gevulde paspoort en onze nieuwe vriend Hai Bao.

Vele zoenen

REACTIES

Een vogelaar zegt 201 dagen 3 uur geleden:

Ibis : Een nieuwe ervaring van overnachten
Bij ibis doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat u zorgeloos kunt slapen en zich thuis voelt. Ruime, gezellig en moderne kamers met comfortabele bedden, badkamer en faciliteiten... Eén ding is zeker, uw ibis kamer heeft alles wat u zoekt.

Hamba