Nele & Tim de wereld rond!

Moskou

Brussels Airport: PLING 'Passengers Nele Smet and Tim Moonen please report to Gate 59' Of we even met de security mee wilden lopen, het betrof onze bagage....

Onze campingaz C470 hebben we dus al mogen achterlaten op de luchthaven. Gelukkig was het dat maar! Inderdaad, eigenlijk hadden we dit moeten weten. Hopelijk blijft het dit jaar bij deze ene domme fout en komen we verder niet meer in aanraking met 'the law'.

Na een aangename vlucht en een vlotte transfer in Helsinki volgt een minder aangename vlucht met een kleiner toestel richting Moskou. Minder aangenaam voor de oren welteverstaan, over het eten hebben we niet te klagen. (voor de insiders: broodje kip met mozzarella & pesto!)

Eenmaal de douane gepasseerd (vlot, vlotter, vlotst) vinden we makkelijk de weg naar de shuttle trein die ons naar Moscow-City moet brengen, alles staat hier immers nog in het Engels aangegeven... Licht anders wordt het wanneer we aankomen in het zogenaamde Belloruskaya treinstation. Gezien al het Engels uit het straatbeeld verdwenen blijkt vinden we de weg naar het gelijknamige metrostation niet. Na een 10-tal minuten ronddwalen, besluiten we onze eerste Rus aan te spreken. Voor deze eerste keer gaan we voor het minder gevaarlijke type, een bewakingsagent van een kantoorgebouw.

De metro ingang bleek dan toch niet zo moeilijk te vinden en even later maken we kennis met de 2de drukste metro ter wereld (na t'Stad). Voorbereid als we zijn weten we dat we de bruine metrolijn (Circle-Line) moeten nemen naar Kurskaya metrostation. Gelukkig maakt het niet uit welke richting we nemen, gewoon 6 stops tellen en afstappen (tof, zo'n Circle Line).

Al bij al valt onze eerste kennismaking met de stad reuze mee en vinden we makkelijk onze Hostel terug. Onze thuis voor 4 nachten blijkt klein maar gezellig. We liggen op de kamer met een Japanse vrouw en worden geadviseerd onze deur 's nachts dicht te houden. De rosse hostelkat Fox is dan erg actief en terroriseert graag de slapende gasten door op hoofden te springen, ok dan! Later die nacht krijgen we nog het gezelschap van een verwarde Roemeen. Hij blijkt onze Japanse vriendin te kennen maar er klopt duidelijk iets niet. Ze communiceren in heel slecht Engels maar flarden van het gesprek vallen wel af te luisteren: I could not find you at the airport. Visa no good. The hostel was hard to find. We zullen het nooit weten maar ons lijkt het toch louchen barry te zijn. De volgende dag blijkt dat beiden in Moskou zijn voor de marathon op zondag. Ze stellen zich voor als amateurs maar hun tijden (rond de 3 uur!) en uitrusting doen anders vermoeden.

Na die eerste nacht verhuizen we naar een grotere kamer. Ook hier leren we de andere backpackers snel 'kennen'. Een voordeel van een kleine hostel! Tof om na een dagje sightseeing thuis te komen en met andere buitenstaanders over de stad te kunnen praten. Die eerste 4 dagen moeten we wel al tot 7 keer toe onze volledige plannen & reisroute uitleggen. Irritant op den duur maar vermoedelijk gaan we ons hier bij moeten neerleggen. Where are you from and where are you going blijft gespreksonderwerp nr 1 onder de rugzaktoeristen...

Moskou dus:

We beginnen zoals de gemiddelde toerist bij de meest gekende plaats. Het Rode Plein!! We bezoeken Lenin's Tombe (Goed bewaard gebleven die mens trouwens !!) St. Basils Cathedral en GUM warehouse. We lopen wat rond en bekijken de opties om onze opdrachten in Rusland uitgevoerd te krijgen (smiley). In onze hostel vonden we een, weliswaar slecht, stratenplan van het centrum waarin enkele wandelingen beschreven stonden langsheen de belangrijkste bezienswaardigheden. Met behulp van deze kaart krijgen we al 2 dagen goed gevuld. Het Kremlin bezoeken we vaneigens. Hier laten we ons vangen door extra te betalen voor het museum binnenin het Kremlin met de kroonjuwelen van de Russische Tsaren. Helemaal niet ons ding maar het feit dat dit museum de grootste collectie Faberyayo eieren ter wereld bevat lokt ons toch naar binnen. Jammer maar helaas. Hopelijk blijft het dit jaar bij deze ene domme beslissing.

Verder bezoeken we o.a. het voormalig hoofdkwartier van de KGB, Opera's en pleinen. En Orthodoxe kerken natuurlijk, massa's. Enkel op het domein van het Kremlin zijn er al een 5-tal te bezichtigen. Er is er maar eentje in heel de stad die toch een beetje in de buurt komt van onze Antwerpse Kathedraal, de Cathedral of Christ Saviour. Recent (2000) gerenoveerd en echt een pareltje. We zwerven hier wat rond en zijn heel even getuige van een Orthodoxe misviering, heel euhm... apart!

Op maandag besluiten we een tip van 2 mede backpackers te volgen en bezoeken we een klooster net buiten het centrum. Toen we met de hulp van hetzelfde stratenplan het klooster niet vonden werd voornamelijk Tim even slecht gezind op de wereld in het Russisch. Gelukkig kon een eerste reiscrisis op het nippertje door Nele vermeden worden door (het moet gezegd, met de nodige dosis geluk) een geografische ingeving. Het kloostertje is wat men noemt pittoresk, zeker de moeite waard. Naast het klooster ligt er dan nog een begraafplaats voor de Russische beau monde. We bezoeken er o.a. het graf van Yeltsin, Chroestjov en Stalin's vrouw, maar erg lang blijven we niet want een Engelstalig plan is er niet te vinden en aan de Russische opschriften hebben we niets. De meeste info halen we nog uit het volgen en afluisteren van een gids. Toen echter uit zo'n groep een Amerikaanse vrouw het nodig vond om een praatje te komen maken, op typisch Amerikaanse wijze, vertelde dat ze alles wist over 'Shipping Lines' en ze vervolgens ICL NIET kende, zijn we nog net vriendelijk gebleven en lieten we ook het kerkhof voor wat het was.

We sloten de dag af met de beklimming van een heuvel waarop je een zicht kreeg over de stad. Op drie dagen hebben we heel wat gezien, maar toch kunnen we ons niet aan de indruk ontdoen dat er in Moskou toch minder te beleven valt dan in de meeste andere steden die we ooit al bezocht hebben. Vermoedelijk ligt dit echter aan ons en aan het feit dat we geen fluit van de taal begrijpen. Niet getreurd, de belangrijkste zaken hebben we ongetwijfeld op de gevoelige plaat vastgelegd!

De Russen zelf lijken veelal nors en gesloten. Ons viel vooral het grote aantal zieners op. Een ziener is een stoer, eerder louche type (meestal mannelijk) die voornamelijk op hoeken van straten en pleinen vies staat te zien. Dat wij beiden echt wel anders gekleed lopen dan de gemiddelde nette rus zal hier natuurlijk niet veel aan helpen. Toch voelden we ons eigenlijk nooit bedreigd of onveilig. Er loopt hier genoeg politie rond en ook de verhalen over toeristen die bijna constant worden gecontroleerd lijken ons overdreven. Het communisme is hier echt wel verleden tijd!

Nog opmerkelijker: de rus en zijn bier. Op elk tijdstip van de dag lopen mannen hier met bier over straat. Open en bloot dronken worden, het lijkt een nationale sport. Zelfs mannen in maatpak 's morgens op weg naar het werk (dat vermoeden wij toch)! Tim heeft alvast één voorstel voor wanneer hij binnen een jaar terug mag beginnen werken...

Op dinsdag beginnen we dan aan het volgende hoofdstuk: de Transsiberische spoorweg Moskou-Irkutsk

Zoenen Nele & Tim

ps: wegens communicatie problemen hebben we vorige week zondag 12 september neef JayJay geen gelukkige verjaardag kunnen wensen!! Bij deze een gelukkige verjaardag gewenst, maak er een fijne dag van... Hopelijk is het ons vergeven, op de kado zal je wel nog even moeten wachten ;-)

REACTIES

Lies zegt 213 dagen 16 uur geleden:

Jullie zijn al lang ergens anders, maar toch nog even zeggen dat jullie eerste deel er al zalig! uitzag.
Ik ben er nu wel niet helemaal uit of een citytrip naar Moskou een aanrader is, maar dat hoor ik binnen een jaar dan wel nog eens (na alles wat jullie dan hebben gezien)...

Peggy zegt 217 dagen 4 uur geleden:

Hoi Tim, Allee voor jou geen conventionele ritjes naar Moskou volgend jaar, heb ik begrepen? Geniet van jullie wereldreis en laat de leuke verslagen maar komen. Zalig om de dag mee af te sluiten. Groetjes Peggy

marc de daele zegt 225 dagen 13 uur geleden:

beste nele, beste tim. marc dd volgt jullie wereldreis. Geniet er maar van en tot in beijing

pé en nina en linn zegt 226 dagen 1 uur geleden:

hey reizigers,moskou ziet er al geslaagd uit!!
geniet van jullie trip in den trein !
wij kijken al uit naar de volgende verhalen en gebeurtenissen !!
geniet er van hé!

Cara zegt 226 dagen 11 uur geleden:

Heel leuk geschreven !!

Leve de zieners!! Die mannen zou ik ook viseren. Toch chance dat den Tim zijne bril teruggevonden heeft ;-)!!

X C.

Bee Van Eecckhoven zegt 226 dagen 15 uur geleden:

ik was er precies zelf bij, binnen een jaar zal ik wel het gevoel hebben een reis rond de wereld te hebben gemaakt!!
nonkel Andre en Betty

wendy zegt 227 dagen 7 uur geleden:

super om jullie avonturen op de voet te volgen ... spannend , big kisses

Sofie, Sven en Zita zegt 227 dagen 14 uur geleden:

Wij volgen jullie ook op de voet!!! Amuseer jullie en zorg goed voor elkaar XXX (Dit is mega spannend om te lezen!!!)

frank mortelmans zegt 227 dagen 18 uur geleden:

goed begonnen ikzelf volg jullie verhalen op de voet en weet dat het een hele belevenis is ze voorzichtig groetjes frank

Hamba